فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نتایج مسابقه نهج البلاغه ویژه پایگاه تابستانه:

  1. سمانه پورپیرعلی
  2. اعظم ایمانیان
  3. عاطفه محمود صالحی

نتایج مسابقه باران نور ویژه ماه مبارک رمضان:

  1. مروارید طاهری
  2. مریم توکلی
  3. فائزه عابدینی

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۳۱ | ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

عید فطر

مسلمانان روزه دار  که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏طلبند، اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.
 روایت:
 امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در یکى از اعیاد فطر خطبه اى خوانده‏ اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده ‏اند:
 اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید مى‏گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت ‏به سوى منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏ برین، اى بندگان خدا، کمترین چیزى که به زنان و مردان روزه ‏دار داده مى‏شود این است که فرشته‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گوید:
 «هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشته‏ تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»
 روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده ‏اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.
 فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن است.
 ابتداى خوردن و آشامیدن را افطار مى‏نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامى که مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، شروع مى‏شود انسان افطار مى‏کند یعنى اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده مى‏شود.

 عید فطر داراى اعمال و عباداتى است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصى نیز آمده است.
از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد مى‏شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلى نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.


 و در قنوت نماز عید مى‏خوانیم:
 «... اسئلک بحق هذا الیوم الذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون‏»
بارالها! به حق این روزى که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادى از تو مى‏خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى و از هر سوء و بدى خارج سازى که محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مى‏طلبم آنچه بندگان شایسته ‏ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏برم از آنچه بندگان خالصت‏ به تو پناه بردند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/٢٦ | ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

روز جهانی قدس

                               

 
ملت بزرگوار و مسلمان ایران پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى مسأله آزاد سازى فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان هایش قرارداده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیده بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى، امام امت در اولین فرصت روزى را براى نجات قدس از چنگال صیهونیست هاى جنایتکار، به عنوان روز قدس تعیین نمودند و پیامى که به همین مناسبت صادر نمودند، فرمودند:

خلاصه‌ای از پیام امام (ره)

                                                                                بسم الله الرحمن الرحیم
روز قدس، جهانى است، و روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهائى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند، روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد، متعهدین امروز را روز قدس مى‏دانند و عمل مى‏کنند به آنچه که باید بکنند، و منافقین و آنهائى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنائى دارند، و با اسرائیل دوستى دارند در این روز بى تفاوت نیستند، و یا ملتها را نمى‏گذارند که تظاهرات کنند.
روز قدس، روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود باید ملتهاى مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‏هاى فساد را به زباله‏دانها بریزند.
روز قدس، روزى است که باید همت کنند و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم، روز قدس روزى است، که باید به این روشنفکرانى، که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند هشدار داد، هشدار به اینکه اگر از فضولى دست‏بر ندارند سرکوب خواهند شد.
روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، و روز حکومت اسلامى است. (20)
سخنرانى امام خمینى ره در روز قدس با محتواى و ابعاد وسیعى که دارد، اهم نکاتش بر تجمع و اتحاد مسلمین براى سرکوبى دشمنان اسلام تکیه شده، و اگر مسلمانان نیرومند جهان ید واحده شوند و اختلاف عقیده و اختلاف مذهب را کنار بگذارند، و براى دفاع از حریم اسلام، و قرآن، و کعبه، که مشترک بین همه اقشار مسلمین عالم است‏بکوشند، هرگز اجازه تجاوز کفار و منافقین را به حریم اسلام و مقدسات آن نخواهند داد، تا جائى که چند میلیون صهیونیست قبله اول مسلمین (بیت المقدس) را اشغال نموده، و در بین مسلمین تفرقه و جدائى بیندازند، و اینها هستند که شیعه را از سنى، و سنى را از شیعه جدا مى‏نمایند، وحدت مسلمین را به هم مى‏زنند، تا کمر مسلمین را بشکنند، و از تفرقه آنان بهره‏هاى خود را ببرند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/٢٦ | ۱٠:۱٢ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

و سوره اءعْلى بخواند و بعد از قرائت پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیرى این قنوت را بخواند

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ

خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو

وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى

و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزش از تو خواهم به حق این روزى که

جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً]

قرارش دادى براى مسلمانان عید و براى محمد صلى الله علیه و آله ذخیره و شرف

وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ

و فزونى مقام که درود فرستى بر محمد و آل محمد و درآورى مرا در هر خیرى که

اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ

درآوردى در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى

مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ

از آن محمد و آل محمد را - که درودهاى تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم

خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ

بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن

عِبادُکَ الْصّالِحُونَ پس تکبیر ششم بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع و سجود برخیزد

بندگان شایسته ات * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/٢٦ | ٩:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

دعای روز سى ام

اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ بِالشُّکْرِ وَالْقَبُولِ عَلى ما تَرْضاهُ

خدایا چنان کن روزه ام را در این ماه که مورد قدردانى و پذیرش بوده و بر طبق خوشنودى تو

وَیَرْضاهُ الرَّسُولُ مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالاُْصُولِ بِحَقِّ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ

و خوشنودى رسولت باشد و محکم باشد فروع آن بوسیله اصول به حق آقاى ما محمد

وَ الِهِ الطّاهِرینَ وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ #

وعترت طاهرینش وسپاس مخصوص پروردگار جهانیان است


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/٢٦ | ٩:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

قابل توجه دانش آموزان عزیز:

ثبت نام ترم دوم تابستان شروع شد.مهلتش هم تا آخر مرداد ماهه و شروع کلاسها از اول شهریور.

در ضمن برای دانش آموزان عضو کانون و همکاران و بسیجیان 10% تخفیف داره.

اینم لیست کلاسامونه:

 

 

ردیف

عنوان کلاسها

مبلغ

تعداد جلسه

1

قرآن(با لحن عربی و ترتیل)

5000 تومان

13

2

مداحی(مقدماتی و تکمیلی)

10000 تومان

13

3

طراحی با مداد(اشیا،منظره،چهره)

18000 تومان

13

4

خوشنویسی(نی و مداد)

15000  تومان

13

5

هویه کاری

18000  تومان

13

6

طراحی روی پارچه

18000  تومان

13

7

عروسک فانتزی(با فوم)

18000  تومان

13

8

عروسک دوزی با خز

18000  تومان

13

9

عروسک بافتنی

18000  تومان

13

10

میوه ها ،گلها و مجسمه های چینی

18000  تومان

13

11

شیرینی پزی

18000 تومان

13

12

آشپزی

18000 تومان

13

13

میوه و سفره آرایی

18000 تومان

13

14

روبان دوزی

18000 تومان

13

15

شمع سازی

18000  تومان

13

16

جعبه های فانتزی

18000  تومان

13

17

لباس بافتنی

18000  تومان

13

18

گل سرمه

18000  تومان

13

19

رنگ و روغن

18000  تومان

13

20

خیاطی مجلسی ( تکمیلی )

25000 تومان

13

21

خیاطی نازک دوزی

45000 تومان

30

22

گلهای پارچه ای( با روبان)

18000  تومان

13

23

گلسازی بلندر و الیافی

18000  تومان

13

24

گلسازی کریستال

18000  تومان

13

25

گلسازی گیاهان خشک

18000  تومان

13

26

نقاشی روی سرامیک و شیشه

18000  تومان

13

27

شبه قالی

18000  تومان

13

28

دوختهای سنتی(پته،ترمه،سرمه دوزی)

18000  تومان

13

29

بافتنی ( تکمیلی)

23000 تومان

13

30

تابلوهای سه بعدی

18000 تومان

13

31

گریت

18000 تومان

13

32

  کار با چرم

18000 تومان

13

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

فرانز

18000 تومان

13

34

ژورنال بافی

18000 تومان

13

35

کیک تولد

10000 تومان

5

36

نقاشی کودکان

18000 تومان

13

37

انواع کیک

18000 تومان

13

38

میوه های حجیم

18000 تومان

13

39

دوخت کاور

10000تومان

5

40

تزئین حنا

10000 تومان

10

41

نقش برجسته روی سفال

18000 تومان

12

42

آموزش دسرهای بین المللی

18000 تومان

13

43

سالادساز و اردورساز

18000 تومان

13

44

تزئینات کامل سفره عقد

18000 تومان

13

45

مولودی خوانی

10000 تومان

10

46

آموزش عکاسی

18000 تومان

13

47

گلدوزی با دست

18000 تومان

13

48

سکمه دوزی

18000 تومان

13

49

برودری دوزی

18000 تومان

13

50

قیطان دوزی

18000 تومان

13

51

بلوچ دوزی

18000 تموان

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یه مژده دیگه اینکه کلاسهای کامپیوتری مون زیاد شده و شما میتونید تو هر رشته ای که علاقه داشتین ثبت نام کنید:

 
 

ردیف

عنوان کلاسها

مبلغ

تعداد جلسه

1

آموزشwindows xp

20000تومان

15

2

آموزش windows 7

25000تومان

15

3

آموزش word 2007

20000تومان

15

4

فتوشاپ مقدماتی

20000تومان

15

5

فتوشاپ تکمیلی

25000تومان

15

6

میکس و مونتاژ با انواع نرم افزارها

25000 تومان

13

7

اینترنت(internet)

20000تومان

13

8

پارتیشن بندی و نصب ویندوز و درایور و نصب برنامه

20000 تومان

6 ساعت

9

آموزش پاور پوینت2007

20000تومان

13

10

وبلاگ نویسی

15000 تومان

5

11

تند تایپ

12000 تومان

6

12

نرم افزار حسابداری پارسیان

25000 تومان

12

13

آموزشaccess 2007

 15000 تومان

10

14

آموزش excel 2007

15000تومان

10

15

طراحی سایت با web bilder

25000تومان

10

16

برنامه نویسی  c++ و دلفی وc# 

25000 تومان

10

17

آموزش رجیستری سیستم

15000 تومان

6

18

فناوری اطلاعات IT( تئوری)

15000 تومان

8

19

شبکه های کامپیوتری

25000تومان

10

20

انیمیشن با نرم افزار swish max

20000 تومان

12


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/٢٤ | ٩:٠۸ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

جشن اختتامه در تاریخ 16/ 5 / 91 با حضور دانش آموزان راهنمایی ودبیرستان برگزار گردید و از هر پایگاه 10 نفر حضور یافتند که حدودا 150 نفر شرکت نمودند و برنامه ها شامل:

v     تلاوت قرآن توسط یکی از دانش آموزان رتبه برتر قر آن در استان

v     معرفی چهره های قرآنی شهر

v     مولودی خوانی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)

v     برگزاری مسابقه ماه نوربه صورت حضوری (از دعاهای ماه مبارک رمضان)

v     برگزاری مسابقه غیر حضوری باران نور در ماه رمضان (سوال از ترجمه یک جزء قرآن کریم)

v     سخنرانی جناب  سرهنگ رجبی معاونت فرهنگی نیروی انتظامی شهرستان نجف آباد

v     تشکیل نمایشگاه از آثار هنری دانش آموزان(طراحی سیاه قلم-رنگ و روغن-گلهای کریستال- سرمه-عروسک با خز و ....)

 

     در پایان هدایایی توسط آقایان سرهنگ رجبی و کارشناس مسئول امور تربیتی اداره آقای آل داوود و کارشناسان فرهنگی هنری آقای شریفی و آقای شفیعی به سه نفر از دانش آموزان برتر پایگاهها و دانش آموزان رتبه های برتر  قرآن و احکام و نهج البلاغه و دانش آموزان برگزیده مسابقات حضوری اهداء گردید.

 

  • Ø    اسامی پایگاهای شرکت کننده در جشن اختتامیه:
  • ·         مدرسه شهید حاج امینی
  • ·         دبیرستان حضرت خدیجه (س)
  • ·         مدرسه شریعت
  • ·         کانون ام ابیها
  • ·         کانون مودت
  • ·         دارالقرآن ویلاشهر
  • ·         کانون فضیلت

ü      در ضمن پایگاه دبیرستان حضرت خدیجه به عنوان برترین پایگاه که مربی آن سرکار خانم فضیلت صالحی میباشد معرفی میگردد.

برنامه ها با محوریت کانون فضیلت برگزار گردید و بیشترین شرکت کننده از دانش آموزان پایگاه تابستانه ی این کانون بوده است.

 

همچنین عکسهایی از نمایشگاه:

 

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۱٧ | ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

باسمه تعالی

 شب قدر

 بسم الله الرحمن الرحیم v انا انزلناه فی لیلة القدر v و ما ادراک ما لیلة القدر v لیلة القدر خیر من الف شهر v تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر v سلام هی حتی مطلع الفجر

به نام خداوند بخشایشگر مهربان v ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم v و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! v شب قدر بهتر از هزار ماه است v فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان هر امری را نازل می‌کنند v شبی است سرشار از سلامت تا طلوع سپیده. (قرآن کریم، سوره قدر)

معنای قدر 

اساساً قدر به معنای اندازه‌گذاری است و ظاهراً منظور قرآن کریم از گذاردن نام قدر بر این شب پرعظمت، تعیین و مشخص کردن جزئیات امور مربوط به تمامی مخلوقات در آن می‌باشد. به بیان روشنتر در این شب، حوادث و اتفاقات مانند مرگ و زندگی، سعادت و شقاوت، رزق و روزی و ... برای انسانها و حوادث طبیعی جاری شدن سیل، وقوع زمین لرزه و ... در رابطه با سایر کاینات معین و مشخص می‌گردد.(10) آیه شریفه سوره دخان هم در توصیف شب قدر، این مطلب را تأیید می‌کند. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: "در آن شب(11) هر حادثه‌ای که باید واقع شود خصوصیاتش مشخص و معین می‌شود."(12)

با دانستن عظمت فوق العاده و خیرات و برکات فراوان شب قدر، این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آیا شب قدر یک شب خاصی در طول تاریخ بوده است یا امروزه نیز شب قدری وجود دارد و می‌توان از برکات چنین شبی بهره‌مند شد و آن را درک نمود؟

بجاست که پاسخ خود را در آیات مختلف قرآن کریم که به بیان ویژگیها و اتفاقات شب قدر اختصاص دارد، جستجو کنیم. با دقت در این آیات درمی‌یابیم هنگامی که قرآن کریم به وقایع شب قدر از جمله نزول ملائک و تقدیر امور در آن شب اشاره می‌کند، آنها را به صورت افعال مضارع که در زبان عربی نشان دهنده استمرار و تداوم است، بیان می‌نماید.(13) پس بدین ترتیب مشخص می‌شود که شب قدر استمرار دارد و محدود به زمانی خاص در گذشته و یا یک شب معین در یک سال به خصوص نیست، بلکه با گذر زمان به طور مستمر تکرار می‌شود و در عصر حاضر نیز چنین شبی وجود دارد و وقایع گوناگون آن (نظیر نزول ملائک، تقدیر امور و ...) نیز هم اکنون نیز به وقوع می‌پیوندد. اما با قدری تأمل بیشتر در آیات قرآن کریم جزئیات بیشتری درباره چگونگی این استمرار و بازه‌های زمانی تکرار این شب به دست می‌آید. از ظاهر کلام قرآن این گونه استفاده می‌شود که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد (این مطلب در قسمتهای بعد بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت). پس همانگونه که ماه مبارک رمضان در هر سال وجود دارد و تکرار می‌شود، شب قدر نیز هر ساله تکرار می‌گردد. بدین ترتیب این امکان وجود دارد که حتی امروزه و در هر سال نیز بتوان از برکات فراوان و مواهب گوناگون الهی در این شب، به تناسب همت و توجه خویش بهره‌مند شد.

 در شب قدر چه روی می‌دهد؟

در گذشته گفتیم که، با مراجعه به آیات قرآن کریم روشن می‌شود که نه تنها در این شب کلیه امور مربوط به مخلوقات در سال آینده و تا فرارسیدن شب قدر بعد، از جانب خداوند تقدیر می‌گردد، بلکه ملائکه در این شب به اذن پروردگار، این امور معین و مشخص شده را به صورت فرامین الهی نازل می‌نمایند.(14)

با کمی جستجو در آیات قرآن کریم که در آنها سخن از نزول ملائک به میان آمده، می‌توان نزول ملائک را از نظر هدفی که در نزول خود دنبال می‌کنند به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته از نزول آن است که ملائک نازل می‌شوند تا امر و فرمانی از فرامین الهی را که به آنها محول می‌گردد، اجرا نمایند؛ نظیر نزول ملائک به منظور یاری مؤمنان در جنگ بدر و حنین و سایر عرصه‌ها(15)، نزول فرشتگان برای گرفتن جان افراد(16)، و یا نزول ملائک جهت اجرای عذاب الهی نظیر آنچه که در مورد قوم لوط به وقوع پیوست(17) و ...

نوع دیگر نزول فرشتگان الهی، فرود آمدن آنان به منظور ابلاغ و رساندن پیام خداوند است. به وضوح روشن است که هر پیام یک دریافت کننده و مخاطبی دارد که آن پیام برای او فرستاده شده است، در نتیجه در این نوع از نزول سر و کار ملائک از طرفی با فرستنده و از طرفی دیگر با دریافت‌کننده پیام است، به بیان دیگر ملائک الهی باید پیام خود را پس از آنکه از خداوند دریافت نمودند بر کسی عرضه کنند یا به عبارت دیگر بر مخلوقی از مخلوقات او نازل شوند. نمونه‌ای از این نزول، نزول جبرائیل امین در طول 23 سال بر رسول اکرم می‌باشد که پیامهای الهی را به طور پیوسته بر آن حضرت نازل می‌نمود.

حال باید ببینیم که نزول ملائک در شب قدر، جزو کدام یک از دو حالت فوق است. در آیه 4 سوره قدر خداوند از نزول ملائک و فرامین الهی سخن به میان آورده است. در حقیقت با رجوع به این آیه باید ببینیم که این فرامین، دستورات الهی هستند که به ملائک ابلاغ شده و ایشان مأمور به اجرای آنها هستند (نزول نوع اول)، یا نه این فرامین صرفاً به ملائکه ابلاغ شده‌اند و ملائک مسؤولیت اجرای آنها را ندارند بلکه مسؤولیت نازل کردن آن و حمل این فرامین را دارند (نزول نوع دوم). خداوند متعال هنگامی که در آیه 4 سوره قدر بحث نزول ملائک را مطرح می‌نماید، می‌فرماید که ملائک در این شب تمامی فرامین الهی را نازل می‌کنند. به عبارت دیگر ملائک در قبال این فرامین مأموریت اجرای آنها را ندارند، بلکه باید آنها را نازل کنند. پس مشخص می‌گردد که این فرامین که توسط ملائک مورد نزول قرار می‌گیرند جنبه ابلاغی دارند و نزول ملائک برای اطلاع رسانی و از نوع نزول ابلاغی (نزول نوع دوم) است.(18)

 شب قدر کدام یک از شبهای سال است؟

با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و دقت در آنها و با استفاده از احادیث نبوی و کلام ائمه اطهار می‌توان دریافت که یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان قرار دارد. چرا که خداوند در آیه 185 سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده است.(22) و در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبی می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است.(23) پس به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد و قرآن در این شب و در نتیجه در ماه رمضان نازل شده است. روایات رسیده از پیامبر اکرم و اهل بیت نیز این مطلب را تأیید می‌نماید. نهایتاً آنچه ما می‌توانیم از قرآن کریم در تعیین زمان این شب بفهمیم، محدود به وقوع یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان است. اما روایات رسیده از معصومین در تفسیر قرآن وضعیت را روشن‌تر می‌کند. در این روایات به شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان اشاره شده است و شب بیست و سوم از بقیه محتمل‌تر شمرده شده است.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۱٧ | ۸:۱۸ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()
 

 

طلوع خورشید در خانه وحی

در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان ـ که بهترین ماه های خداست ـ خانه امیرالمؤمنین و فاطمه علیهماالسلام میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اکبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، حضرت امام حسن علیه السلام چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور کرد.

مژده میلاد

هنگامی که امام حسن علیه السلام به دنیا آمد رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در سفر بودند و امیرالمؤمنین و فاطمه علیه السلام چشم به راه بازگشت. ایشان پیامبر پس از مراجعت از سفر، طبق معمول ابتدا به خانه فاطمه علیهاالسلام وارد شد. هنگامی که خبر تولد نوزاد را به ایشان دادند، شادمانی وجود حضرت را فرا گرفت.

نام گذاری کودک

هنگامی که کودک را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آوردند، حضرت رو به علی علیه السلام کرده، فرمود: «آیا او را نام گذاری کرده ای؟» عرض کرد: «من در نام گذاری وی بر شما پیشی نمی گیرم». رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «من هم در نام گذاری بر خداوند سبقت نمی جویم». در این هنگام جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خداوند تو را فرمان داده که نام پسر هارون، «شبر» را بر او بگذاری». حضرت فرمود: «زبان من عربی است». جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم او را «حسن» نامید.

شرافت نسب

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام اولین مولودی است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی رسد. جد بزرگوارش پیامبر و خاتم الانبیا، پدر گرامی اش اولین امام و سیدالاوصیا، و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة النساست. هیچ کس قبل از امام حسن علیه السلام دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است. او در مکتب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام رشد یافت و در دامان برترین زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، بزرگ شد.

کنیه و القاب حضرت

کنیه آن حضرت «ابومحمد» بوده است. جد بزرگوارش او را «ابومحمد» خطاب می نمود و کنیه دیگری برای آن حضرت ذکر نشده است.

اما برخی از القاب آن حضرت بدین شرح است: زکیّ، مجتبی، سیّد، تقی، نقی، طیّب، ولی و برّ مشهورترین این القاب، مجتبی و تقی است و نیز سیّد، که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم امام حسن علیه السلام را بدان ملقب فرموده اند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۱٢ | ۸:٢۱ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()

ماه رمضان آمد .....


به نام دوست......

 

رمضــان آمد و مهمــانـی آن یار رسید

خان گسترده ی آن یار،چه پر بار رسید

فرصتی آمده تا نوبت دیــــدار شـــــود

خبر بخشــــش خاطی و گنهکار رسید

 

 

 

سلام ما رو در این شب نورانی و پر خیر و فضیلت پذیرا باشید....
درمورد این ماه گفتنی بسیار است و فرصت کم....
در این ماه مبارک است که پروردگار عالم بر بندگان خویش کتاب مقدس آسمانی را نازل فرمود تا بنی آدم که اشرف مخلوقات خوانده شده است از هدایات ان در زندگی روزمره خویش بهره مند شوند......
بهتر دیدم اگر قرار است مطلبی گفته شود ، آن از سخنان پیامبرمان باشد.....

روایتی است از پیغمبر بزرگوار اسلام که فرموده اند:

در جمعه آخر ماه شعبان پس از ستایش و ثنای خداوند فرمود: ای مردم ماهی بر شما سایه افکنده است که در آن ماه شبی است که از هزار ماه نیکوتر است، و آن ماه رمضان است، پروردگار روزه این ماه را واجب فرمود و عبادت و بپاداشتن نماز را در یک شب این ماه برابر با عبادت هفتاد شب ماههای دیگر قرار داده است، آن کسی که در این ماه کردار نیکی از امور مندوب و مستحب بجای آورد، آفریدگار پاداش واجبی را به وی عطاء می فرماید...

 این ماه، ماه شکیبایی است و پاداش شکیبایی بهشت است این ماه، ماه مساوات و برابری است و ماهی است که خداوند بر روزی افراد با ایمان می افزاید، آنکس که در این ماه مؤمن روزه داری را افطار دهد برای وی پاداش آزاد کردن بنده ای در دربار کبریائی پروردگار منظور می شود و گناهان گذشته اش مورد آمرزش قرار می گیرد

 

 همچنین رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم فرموده اند:

ماه رمضان، ماه خداى عزوجل است که در آن پاداش کارهاى نیک دو برابر مى‏شود و گناهان زدوده مى‏شود.

ماه رمضان، ماه برکت و افزایش است.

ماه رمضان، ماه بازگشت و انابه است.

ماه رمضان، ماه توبه است.

ماه رمضان، ماه آمرزش گناهان و مغفرت است.

ماه رمضان، ماه آزادى و رهایى از جهنم و دستیابى به بهشت است.

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۱ | ٩:٤٥ ‎ق.ظ | نویسنده : کانون فضیلت | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.